Afpilzen, afKoNijnen...eeeuuuhhh..afvinken! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Milco Pot - WaarBenJij.nu Afpilzen, afKoNijnen...eeeuuuhhh..afvinken! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Milco Pot - WaarBenJij.nu

Afpilzen, afKoNijnen...eeeuuuhhh..afvinken!

Door: Potje

Blijf op de hoogte en volg Milco

02 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na een simpele rekensom besloten we om Nieuw Zeeland (NZ) rond te reizen in een gehuurde auto en een gekocht (6-persoons)tentje met self inflating luchtbedjes (het mag wat kosten) en slaapzakjes. Nieuw Zeeland kan je ook rondreizen met de Kiwi Experience of Stray. Dit zijn bedrijven waarbij je busritten inkoopt die je naar alle leuke plaatsjes en bezienswaardigeheden van NZ brengt. Naast dat het zelf huren van een auto goedkoper is, hadden we dan ook onze vrijdheid om te gaan en staan waar we willen. Dit hebben wij dan ook letterlijk en figuurlijk gedaan met Guus en Ko Nijn. Ik zal even kort uitleggen hoe wij hun kennen.
Het verhaal van Guus gaat eigenlijk al terug naar vorig jaar. Op oudjaarsdag stonden Les en ik in de rij (voor drank) en voor ons stond een Nederlander (waarvan we nog niet wisten dat hij Guus heet). Al gauw raak je met elkaar aan de praat over je reis en nadat je uit de rij bent wens je elkaar een fijne dag en mooi uiteinde toe. Zes dagen later kwamen we Guus weer tegen op een festival in Sydney. Toen hebben we nummers uitgewisseld omdat we later op de avond misschien nog met elkaar zouden gaan stappen (dit kwam er verder trouwens niet van). In Melbourne aangekomen, klaar voor de Australian Open, kregen wij opeens een sms van Guus. Hij wist nog dat wij ook naar de AO zouden gaan en hij vroeg of we al klaar waren voor het aanmoedigen van Haase. Sindsdien hebben wij samen de AO gevolgd en ook menig biertje gedronken in Melbourne. Op een van onze laatste dagen in Melbourne ,na 2 weken met elkaar opgetrokken te zijn, kwam onze verdere reis weer ter sprake. En wat bleek...Guus vloog een dag eerder naar dezelfde stad in NZ als ons en hij zou een dag later vertrekken vanaf dezelfde stad als ons. Soms zegt een stilte meer dan woorden, want de lange stilte die volgde nadat we erachter kwamen dat we op dezelfde stadjes vlogen in NZ maakte eigenlijk meteen duidelijk dat we NZ samen zouden gaan doen. We wisten verder nog helemaal niets van NZ, maar we stelden ons zelf een aantal doelen; 1. de cricketregels leren, 2. een rugbywedstrijd bezoeken en 3. een winery bezoeken.
Op onze eerste gezamelijke dag in Nieuw Zeeland ontmoetten wij Ko Nijn (hetkonijn@hotmail.com en facebook Ko Nijn). Hij was op dat moment in dezelfde tweedehands winkel als ons en het leek hem erg leuk om met ons rond te reizen. Het klikte eigenlijk meteen dus het leek ons ook erg gezellig als hij met ons mee zou gaan.
Het afvinken kon beginnen van alle leuke, mooie en gezellige stadjes, plaatsjes en bezienswaardigheden van NZ. En om een korte samenvatting te geven van wat wij afgevinkt hebben zal ik puntsgewijs (en zoveel mogelijk op chronologische volgorde) alles even behandelen.
Christchurch. Hier begon onze reis. Er valt verder niet veel te beleven, maar het staat bekend om zijn gezellige pleintje met Kathedraal (waar we natuurlijk even doorheen gelopen zijn...vink).
Schapen. Deze beesten zijn er echt in overvloede in NZ en zij hebben een hele leuke reactie als je toetert als je langs rijdt. Ze kijken namelijk allemaal op en beginnen dan allemaal als een dolle rond te rennen...dit werkt trouwens niet bij koeien, paarden, lama's en herten. (Je had er bij geweest moeten zijn denk ik)
Henmar Springs. Dit plaatsje gaat de boeken in als het eerste plaatsje waar we onze tent op hebben gezet. En oh ja, het staat bekend om de hotpools en spa's en daar hebben we dus ook heerlijk een dagje in vertoefd.
De mooie omgeving. Hier (aan het oosten van het zuidereiland van NZ) en bij het meer van Wanaka (wat 10 keer mooier was dan bijv. de Great Ocean Road in Australie) hebben wij wel de mooiste omgevingen gezien van onze reis.
Kaikoora. Helaas was het hier te slecht weer om de activiteiten te doen waar het plaatsje bekend om staat; (sperm)whalespotting and dolphinswimming.
Nelson. Hier mochten wij ons tentje in de tuin van een hostel planten en verder van alle faciliteiten gebruik maken van het hostel. Hier zouden wij onze winery gaan bezoeken waare het niet dat wij onze carnavalskroegentocht (we hebben hierbij 7 kroegen bezocht en van elke kroeg probeerden wij een souvenir mee te krijgen dat wij dan konden gebruiken als carnavalskleding) hielden op Waitenga Day (de nationale feestdag van NZ, waarvan wij dachten dat iedereen wel aan het feesten zou zijn, maar waarbij blijkbaar dus niemand een voet buiten de deur zet met als resultaat hele lege straten en nog legere kroegen) en de volgende dag te laat wakker werden voor onze winery.
Abel Tasman National Park. Hier moet je geweest zijn volgens de lonely planet en iedereen die we tegen zijn gekomen. Dit is een mooi groot natuurgebied waar je verschillende activiteiten kan doen. Wij wilden hier mountainbiken, maar het enige winkeltje waar je de fietsen kon huren was dicht wegens prive omstandigheden dus helaas kon dat niet doorgaan. De volgende dag was onze kayaktochtje afgelast wegens het slechte weer. Verder is Abel Tasman erg mooi en hebben we de helderste waterbron van de wereld bezocht. Vink.
Westpoort. Hier viel verder helemaal niets te beleven, maar wij zijn een kroegie ingedoken en hebben aan de barman gevraagd om de regels van cricket uit te leggen aan de hand van een wedstrijd die op dat moment bezig was. Check, een van onze hoofddoelen van NZ kunnen we doorstrepen.
Pancake rocks en de ontvoering. De rotsen hier zijn ge-erodiseerd in de vorm van allemaal pannekoeken op elkaar. Onderweg hier naartoe hebben we ook nog een nare ervaring meegemaakt. Er werd een poging gedaan om Ko Nijn te ontvoeren
(http://www.youtube.com/watch?v=EBga5OMNH0M). Gelukkig konden we hem 20 meter lager in de bossen op het nippertje redden, maar we hebben alles op video staan en de dader kunnen straffen.
Frans Jozef. De Frans Jozef gletsjer is een van de weinige gletsjers op de wereld waar je op kan komen en dat was ook ons doel in deze plaats. Helaas waren alle hele dag en halve dag tochten volgeboekt en waren wij genoodzaakt om de gletsjer op te gaan met een helicopter. Dit was de mooiste ervaring van NZ. Met de helicopter vlieg je naar de top van de gletsjer waar je dan 10 minuten kan spelen. Wij hadden de bal bij ons en we hebben een biertje gedaan boven op de berg.
Queenstown. De hoofdbestemming van onze NZ reis. Hier zouden we namelijk de eerste officiele Orange Kiwi Party organiseren ter gelegeheid van Guus zijn verjaardag en als een soort van reunie van de mensen die wij hebben ontmoet tijdens onze reis en die ook in NZ waren op dat moment. Met als thema Orange. De dag dat we aankwamen waren we dus weer genoodzaakt tot een kroegentocht om uit te zoeken welke bar het meest geschikt was voor dit feest. Unaniem werd besloten dat dit de Worldbar was en na een gesprekje met de bedrijfsleider de dag erna was geregeld dat we een eigen barretje hadden voor het feest en dat we alles oranje mochten versieren. Zo gezegd zo gedaan. Het feest werd een succes (er waren een mannetje of 35 van alle nationaliteiten in het oranje en later op de avond liep de hele worldbar, mannetje of 200, met oranje schmink op het gezicht dankzij onze schmink en Lisanne die iedereen afging om hun gezicht oranje te maken). Verder hadden we het mooiste uitzicht van Queenstown als we 'sochtends uit ons tentje kwamen en hebben we een BBQ georganiseerd met dit uitzicht op de achtergrond voor Guus zijn verjaardag. Queenstown staat bekend om de vele activiteiten die daar te beleven zijn (o.a. kayakken, fietsen, skydiven, raften, lugen, bungyjumpen, bungeeswing), maar doordat we elke dag ietsjes te laat ons hoekje uitkwamen van de wordlbar en we het erg druk hadden met het organiseren van ons feest hebben we deze activiteiten achterwege moeten laten.
Christchurch. Vanaf hier vlogen we naar het noordereiland van NZ en hebben we nog een avondje door kunnen brengen met Dirk uit Friesland en hebben we goed kunnen vergaderen over Bejing (hierover later meer).
Auckland. Dit is de grootste stad van NZ met aan beide kanten van de stad een strand. Onze eerste dag hier mochten wij bij een Amerikaans meisje in huis slapen die we in Nelson ontmoet hadden. Om haar te bedanken hebben we hutspot voor haar en haar huisgenootjes gekookt. We zijn deze avond gaan stappen in Auckland wat niet heel bijzonder was. De volgende dag werden we wakker met live Champions League voetbal en zijn we smiddags richting het noorden gereden. Op naar de Bay of Islands.
Bay of Islands. Dit schijnt een van de mooiste plekken van NZ te zijn, maar door het erg slechte weer konden we geen activiteiten (kayakken, vissen, snorkelen etc.) doen. Wij hebben er een bakkie koffie gedaan, hebben het gezien (vink) en zijn verder gegaan.
Hamilton. Ons hoofddoel van het noordereiland vond plaats in Hamilton. Hier zouden we namelijk een rugbywedstrijdje bezoeken (Waikato Chiefs vs Sydney Waratahs 20-17). Dit was erg leuk om mee te maken en ook de voorzitter van de supportersclub die hun 3 Nederlandse gasten officieel welkom heette in het supportshome was een leuke ervaring.
Golf. Onderweg naar Taupo konden we het niet laten om even te stoppen bij een golfbaantje en hier mijn allereerste golfwedstrijdje ooit te spelen. Dit was erg leuk, maar ook zeer frustrerend, aangezien er nog vrij regelmatig pluggen aarde door de lucht vlogen.
Taupo. Hier wilden we eigenlijk niet naartoe, maar zijn we speciaal naartoe gegaan om een avondje te stappen met Roos, die we kenden van het dakterras in Melbourne. Ook werd hier onze Tangerirowalk (een van de bekendste hiketochten van NZ) afgelast wegens het slechte weer.
Rotorua. De geisers en hun stank. In dit plaatstje zijn de geisers te zien. Wij hebben er even door heen gewandeld. Niet al te bijzonder, wel de stank geroken (vink) en door gegaan.
Kayakken. In elk plaatstje in NZ waar je komt wordt reclame gemaakt dat je daar kan kayakken. We werden helemaal gek van de folders. Maar uiteindelijk hebben we dan toch gekayakt op Lake Rotorua.
Pupu falls. Vink.
Terug in Auckland hebben we de laatste 2 dagen op onze zeer rustige camping een beetje rondgehangen, gevoetbald, gepuzzeld en uiteindelijk ook nog onze tent kunnen verkopen.
Nieuw Zeeland is wel het mooiste land waar we tot nu toe geweest zijn. We hebben veel mooi weer gehad, alleen helaas op bepaalde momenten slecht weer waardoor we bepaalde dingen niet hebben kunnen doen. Maar we zijn overal geweest en hebben dus lekker af kunnen vinken...

Zie ook lesley en Guus (guz.punt.nl) hun sites voor andere foto's en verhalen.

Verder zou ik nog even terug komen op Bejing. We hebben namelijk besloten om onze reis te verlengen tot en met augustus waar we in Bejing de Olympische Spelen (lees: het Holland Heineken House) zullen gaan bezoeken als afsluiting van onze reis. We hebben al een leuk groepje (7 man) die dit allemaal gaan doen. Hierdoor zullen we dus langer in Australie blijven en zullen we ook moeten gaan werken. Even kijken of ik dat nog kan...

• 02 Maart 2008 - 13:12

Silvia:

Super verhaaltje van N.Z. vette foto's en een recordje aan lengte van je verslag. Veel plezier aan de oostkust.
    Groetjes

• 02 Maart 2008 - 14:07

Witmans :

het gaat nog steeds goed met jullie . Gelukkig hebben jullie nu eindelijk iemand bij je die aanzien afdwingt dus wees zuinig op de vriendschap met KO . Hij sleept jullie er wel doorheen. Geluk met de trip en spreek jullie laterssssss
    witmans

• 03 Maart 2008 - 04:02

Ank&Douts:

He Milco!
    Wat een prachtige foto's. Jullie hebben er een mooi feestje van gemaakt hier in NZ! Geweldig! Jammer dat het weer soms ff tegen zat.
    Morgen stappen wij in de heli. Erg veel zin in. Daarna nog 2 uurtjes door de sneeuw ploeteren.
    Veel plezier in Australie (en werkse natuurlijk..) Al enig idee waar jullie willen werken?
    We blijven je volgen!

Liefs Ank en Douts

• 03 Maart 2008 - 05:07

Roos:

Hi stuk!!!

Hoe is het aan de oostkust?! Lekker weer, leuke mensen en heerlijk bier?!?!
    Verwacht niet anders :-)!

Ben nu in Fox Glacier, vanmiddag 30 min. helicopter vlucht gehad... WOW!!! Jullie filmpje zag er al top uit, maar het was ook echt kicken!! Heb mooie foto's, zal ze binnenkort ff uploaden op Facebook.

Afgelopen weekend met Suus in Christchurch geweest (mijn moeder merkte dat ik weer ff stapavondje nodig had :-)!), stad stelt idd niet veel voor, maar stappen kunnen ze daar wel! Hebben ff goed ons best gedaan!

Nog 1,5 week hier en dan naar Perth.... dan moet ik ook brrrrrrrr........ werken :-(

Veel plezier!

Dikke kus!

• 03 Maart 2008 - 08:43

Rick:

moge,
    wist niet dat je daar ook allemaal heen ging,. geniet van je feessies

• 07 Maart 2008 - 04:14

Claire & Tess:

Heeeey! Nou we hebben jullie filmpje gezien hoor! Geweldig :D Tot in Airlie!

Kuss

• 07 Maart 2008 - 22:40

Karlijn:

hahahahaha dat filmpje over de ontvoering van ko nijn is echt TE grappig!!!!!!!!

wanneer zijn jullie terug in sydney??

xx

• 24 Maart 2008 - 17:34

Zohair:

Milco!!

Ik moet eerlijk zeggen ik lees niet altijd maar beloof vanaf nu weer beterschap want gelachen dat ik heb! En Ko Nijn is fucking gruwelijk! Verheug me op zijn volgende avontuur ;-)

Zohair

ps. heb je het toevallig gedaan met 1 van die zweedse honden of ben je nog steeds dezelde pot ;-)??